Velkommen til Costa Rica

Efter en lang men uproblematisk rejse er vi ankommet til Costa Rica. Vi kom en dag tidligere end de andre deltagere, så vi havde tid til at sove det værste jet-lag ud. Vi mødtes med de andre foran Juan Santamaria lufthavn i San José. Da vi kom var de fleste ankommet, og sad og legede mafia (en leg der minder om en leg nogen i Danmark kender som morderleg).

Da alle var ankommet kørte vi til Academia Latinoamericana de Español (ALE), der er en spansk-skole for folk med spansk som fremmedsprog. Skolen ligger i midten af San José. På skolen blev vi hentet af vores værtsfamilie, som er den familie, vi skal bo hos den første måned. Vi er indkvarteret 2-6 pr. familie. Min værtsmor er vældig sød og rar, men forstår ikke et ord engelsk, og mit spansk er ca. lige så dårligt, så vi kommunikerer mest via kropssprog og gennem min makker J.J., som er noget bedre til spansk.

Huset vi bor i ligner udenpå alle andre huse i Costa Rica. Det er bygget af beton, træ og blik, i den kvalitet der nu er nødvendig, når temperaturen er 20-25 °C og ens hus mest bare skal holde regnen ude. Huset er som alle andre omgivet af et højt stålhegn, da der er forholdsvis meget kriminalitet i San José. Indvendigt er huset udstyret med nogenlunde det samme grej som man ville forvente at finde hos en dansk familie. Der er TV på værelserne, X-box til sønnerne, fladskærm i stuen, mikroovn og køleskab i køkkenet og varmt vand i bruseren. Huset har også de mest basale fornødenheder såsom kloak, vand, strøm og internet ;)

Lidt om Costa Rica

”Costa Rica” betyder den rige kyst, og det var det navn Columbus gav det, da han opdagede det, fordi han mente landet var fyldt med guld. Det viste sig dog ikke at være rigtigt, og i mange år har det været et meget fattigt land. I dag er det dog et af de rigeste lande i mellemamerika, delvist på grund af turisme og delvist fordi Costa Rica har haft held til at holde sig udenfor diverse krige og internationale konflikter.