Vedtægter for EWH Aalborg Universitet

§1 Navn

  1. Organisationens navn er EWH Aalborg Universitet (på engelsk EWH Aalborg University), og er en underafdeling af Engineering World Health (EWH).
  2. Internationalt anvender organisationen navnet EWH Aalborg University.
  3. Foreningens hjemsted er Aalborg Universitet.

§2 Formål

EWH Aalborg Universitet er en frivillig organisation der støtter og opmuntrer studerende til at deltage i aktiviteter, der bidrager til EWH's mission: At inspirere og mobilisere sundhedsteknologiske faggrupper til at forbedre kvaliteten af sundhedsydelser i sårbare samfund. Studerende kan bidrage til dette ved at deltage i EWH's aktiviteter så som at rejse til udviklingslande, designe nye medicinske teknologier tilpasset udviklingslande, bygge medicinske apparater til brug i udviklingslande og/eller fremme forståelsen mellem industrilande og udviklingslande.

§3 Medlemsskab

  1. Personer, der skriftligt har indmeldt sig EWH Aalborg Universitet og som har betalt medlemskontingent, er medlem.
  2. Medlemskontingent fastsættes af generalforsamlingen.
  3. Alle der er interesserede i at fremme EWH's mål kan blive medlem, men medlemsskaren er primært studerende.
  4. Udmeldelse kan ske ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen.
  5. Medlemsskab af EWH Aalborg Universitet giver ikke automatisk medlemsskab af EWH.
  6. Medlemmer rangordnes efter point således (se §7 Økonomi):
    1. Sundhedsteknologistuderende, 1 point
    2. Ingeniørstuderende på AAU, 2 point
    3. Pr. års medlemsskab, 1 point
    4. Pr. år man har forsøgt optagelse i EWH's sommerprogram, 1 point
    5. Deltagelse i fundraisingarbejdet, 4 point
    6. Står nogen lige rangordnes efter indmeldelsesdato og derefter lodtrækning.

§4 Bestyrelsens arbejdsopgaver

  1. Bestyrelsen består af 5-7 personer. Herunder følger opgaver.
  2. Præsidentens arbejdsopgaver er:
    1. At være ordstyrer på alle møder.
    2. Kontakt til EWH, Aalborg Universitet og andre grupper.
  3. Vicepræsidentens arbejdsopgaver er:
    1. At være ordstyrer ved præsidentens fravær.
    2. At overtage pligter fra præsidenten, hvis han/hun er ude af stand til at varetage dem.
    3. At være referent til møder. 
  4. Kassererens arbejdsopgaver er:
    1. At holde regnskab med organisationen.
    2. Ansvarlig for dispornering af alle indkøb.
  5. Den PR-ansvarliges arbejdsopgaver er:
    1. Repræsentere organisationen offentligt. Herunder EWH Facebookside og hjemmeside.  
  6. Summer Institut ansvarliges arbejdsopgaver er:
    1. At give SI deltager information om ansøgning og optagelse på programmet. 
  7. Fundraising ansvarligs arbejdsopgaver er:
    1. Ansvarlig for at nedsætte en fundraising gruppe og sørge for fundraising bliver gennemført.  
  8. Supleanternes ansvarligs arbejdsopgaver er:
    1. At træde til ved afbud. 
  9. Valg til bestyrelsen sker på første møde i oktober.
  10. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 2/3 af bestyrelsen er tilstede.
  11. Alle medlemmer har møderet men ikke stemmeret ved bestyrelsesmøder. I tilfælde, hvor personfølsomme sager behandles, kan bestyrelsen dog vælge at begrænse møderetten.

§5 Generalforsamling

  1. Generalforsamlingen er organisationens øverste myndighed.
  2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang om året først i oktober måned.
  3. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 2 dage inden generalforsamlingen.
  4. Alle medlemmer, der er fremmødt ved generalforsamlingen, og som senest syv dage inden generalforsamlingen har betalt forfaldent kontingent, er stemmeberettigede og har én stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
  5. Generalforsamlingen skal som minimum have følgende faste punkter på dagsordenen:
    1. Valg af dirigent og referent
    2. Godkendelse af dagsorden og forretningsorden for generalforsamlingen.
    3. Fremlæggelse af bestyrelsens beretning til godkendelse.
    4. Fremlæggelse af regnskab for senest afsluttede regnskabsår til godkendelse.
    5. Fremlæggelse af budgetopfølgning for det igangværende regnskabsår til orientering.
    6. Fremlæggelse af budget for det kommende regnskabsår til orientering.
    7. Behandling af indkomne forslag fra EWH Aalborg Universitet’s medlemmer og bestyrelse.
    8. Fastsættelse af kontingent for det kommende år.
    9. Valg af medlemmer til bestyrelsen.
    10. Evt.
  6. Procedurer og stemmeregler:
    1. Generalforsamlingen ledes af en dirigent og refereres af en referent.
    2. Alle fremmødte medlemmer har én stemme. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
    3. Afstemning foregår skriftligt, såfremt blot én stemmeberettiget person kræver det.
    4. Generalforsamlingens beslutninger træffes ved stemmeflertal blandt alle gyldigt afgivne stemmer, medmindre andet fremgår af nærværende vedtægter. Blanke stemmer medregnes ikke.
  7. Valg af bestyrelse:
    1. Alle bestyrelsesposter er på valg, hver gang ordinær generalforsamling afholdes.
    2. Alle medlemmer af EWH Aalborg Universitet kan opstille til bestyrelsen.
    3. Såfremt en eller flere bestyrelsesposter ikke besættes ved en første valgrunde, gennemføres en anden valgrunde, hvor alle opstillede kandidater tilbydes at stille op til de resterende poster.
    4. Såfremt det heller ikke efter anden valgrunde er muligt at få besat alle bestyrelsesposter, uddeles posterne indbyrdes blandt valgte bestyrrelsesmedlemmer.
    5. I tilfælde af et bestyrelsesmedlems frafald skal posten først tilbydes den person, der ved valget til den pågældende bestyrelsespost fik det næststørste antal stemmer. Afslås tilbuddet, søges et nyt bestyrelsesmedlem udpeget af bestyrelsen.
  8. Bestyrelsen kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling, hvis det skønnes nødvendigt. Bestyrelsen er forpligtet til at indkalde, såfremt 5 medlemmer fremsætter skriftligt begrundet krav herom. I sidstnævnte tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest seks uger efter modtagelsen af begæringen herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med tre ugers varsel. Denne indkaldelse sker ved offentliggørelse via organisationens kommunikationsorganer og skal indeholde en endelig dagsorden.
  9. Udmeldelse af bestyrrelsen kan ske ved skriftlig henvendelse til præcidenten. 

§6 Universitetsvejleder

  1. Organisationen skal til hver en tid have en universitetsvejleder (faculty advisor) tilknyttet.

§7 Økonomi

  1. Alle ansøgninger om økonomiske midler på vegne af organisationen skal godkendes af bestyrrelsen.
  2. EWH Aalborg Universitet yder støtte til deltagelse i EWH's sommerprogram efter følgende regler:
    1. Man skal have påbegyndt 4. semester og fortsat være studerende pr. 1. marts for at komme i betragtning til støtte.
    2. Kun medlemmer kan søge støtte.
    3. EWH AAU giver støtte til programprisen og flybilletter fra Aalborg til destinationen for sommerprogrammet og retur. Andre omkostninger såsom vacciner, visa og transport til og fra skole og hospital skal deltageren selv rejse penge til. 
    4. Tilgængelige midler fordeles til de højst rangerende medlemmer (se §3 Medlemsskab), der er optaget. De øverst rangerende medlemmer støttes med det fulde beløb som defineret i §7.2.3, og der ydes støtte indtil de tilgængelige midler er opbrugt.
    5. Øvrigt overskud går videre til næste år.
    6. Kun medlemmer, der aktivt deltager i fundraising, kan komme i betragtning til støtte.
    7. I særlige tilfælde kan bestyrelsen beslutte at give ekstraordinær støtte.
    8. Man kan kun komme i betragtning til støtte fra EWH AAU hvis man også søger om økonomisk støtte (financial aid) fra EWH. Modtages økonomisk støtte fra EWH bliver dette beløb modregnet EWH programprisen, inden der ydes støtte fra EWH AAU.
  3. Kassereren og præcident har fuldmagt til foreningens bankkonti.

§8 Tegning og hæftelse

  1. Foreningen forpligtes udadtil ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer. Ved væsentlige retshandlinger, såsom overførsel af fuldmagt, tegnes foreningen af 2 bestyrelsesmedlemmer inkl. præsidenten.
  2. Der påhviler ikke medlemmerne nogen personlig hæftelse for foreningens forpligtigelser.

§9 Ændringer

  1. For at ændre vedtægterne skal 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer afgive stemme.
  2. Ved andre ændringer skal der være et beslutningsdygtigt flertal på 1/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
  3. Nærværende vedtægter træder i kraft den 24. okt. 2016.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer