Sommeren bliver travl i Honduras

Af Søren Beukel Bak, bragt i Nordjyske den 12. juni 2010

De skal tilbringe sommeren i varme, spansktalende lande. Alligevel bliver det næppe på stranden, at de to sundhedsteknologi-studerende på AAU Jens Henrik Rauff Hansen og Ulrik Landberg Stephansen spenderer mest tid, når turen om få dage går til Mellemamerika.

Til gengæld regner de med store oplevelser og megen ny praktisk viden. Først venter fire uger på skolebænken i San José, hovedstaden i Costa Rica. Skoleskemaet er ganske enkelt: Fire timer om dagen med spansk og fire timer om dagen helliget praktisk arbejde med at reparere sundhedsudstyr. Derpå rejser de mod nord til Honduras, hvor de skal arbejde på hver sit provinshospital med at holde udstyret i stand eller forbedre det.

De to rejser med organisationen EWH (Engineering World Health), der udspringer fra Duke University i North Carolina, USA. Den kan nærmest beskrives som en slags Ingeniører Uden Grænser, der hvert år sender 60 studerende indenfor sundhedsteknologi af sted til Mellemamerika og Tanzania i Afrika.

26-årige Jens Henrik Rauff Hansen skal arbejde fire uger på sygehuset på den lille ø Roatán, der ligger ved Honduras' nordkyst: - Jeg tror, at det bliver smadder spændende. Jeg vil gerne gøre en forskel, og samtidig regner jeg med at få en på opleveren. Ulrik Landberg Stephansen, 23 år, skal til det vestlige Honduras og byen Gracias, hvor det offentlige sygehus dækker en region med omkring en kvart million indbyggere.

Praktiske erfaringer

- Under sådant et ophold kan vi få en masse praktiske erfaringer, som vi aldrig kan få på et universitet forventer han. Begge er ved at være færdige med bachelordelen, altså de første tre år, af sundhedsteknologi. Når de kommer tilbage i august, venter en enkelt udsat eksamen, hvorefter de går i gang med kandidatdelen.

I fjor rejste tre studerende fra Aalborg Universitet ud med EWH som de første fra Danmark. Siden har foreningen EWH Aalborg Universitet set dagens lys - og den kan hjælpe flere til ophold i Mellemamerika og Tanzania, håber Jens Henrik Rauff Hansen: - Vi har gjort en del af forarbejdet. Der ligger ansøgningsskemaer klar, vi har skabt kontakter og vi ved, hvilke fonde, der er gode at søge. Opholdene koster omkring 50.000 kroner pr. person, og det er lykkedes de to studerende og foreningen at samle hele beløbet ind fra fonde og lignende.

Den lokale forening har hjemmesiden ewh.aau.dk. I de kommende par måneder vil Jens Henrik Rauff Hansen og Ulrik Landberg Stephansen bruge den til at blogge om opholdet.

Gengivet med tilladelse fra journalisten.